
Infoähkystä innovatiivisiin tuotteisiin
Elidon tuotekehittelyssä seuraamme tarkkaan kaikkea, mikä liittyy tuotantoomme ja tekemiseemme. Tällä kertaa menimme sähköalan messuille Jyväskylään päivittämään sähkö-, valaistus- ja ohjausjärjestelmiin liittyviä asioita.
Aktiivisesti muuttuvalla markkina-alueella meiltä vaaditaan aiempaa enemmän nopeutta ja tuotteiden kehitystä. Meille on hyvin tärkeää tuoda uusia innovatiivisia tuotteita asiakkaillemme.
Varsinkin kyltti-, banderolli- ja messurakentamisessa kaikki on kytköksissä ainakin osittain sähköön ja interaktiiviseen toimintaan. Sähkö ja interaktiivisuus liittyvät yhä enemmän myös sisustus- ja toimistotuotteisiin. Siksi on tärkeää nähdä ja ymmärtää, mitä mahdollisuuksia markkinat tarjoavat – ja paljonko jää oman kehittämisen varaan.
SähköTeleValoAv 2018 oli sähköalan ammattimessut, jonne menimme hakemaan luotettavaa ja toimivaa alihankintajärjestelmää sekä materiaalien toimittajia ja osaajia kehittämään tuotantoa.
Tavoitteena sopivia toimittajia ja innovatiivisia kumppaneita
Messukäynnin tavoitteena meillä oli kaksi asiaa. Ensinnäkin halusimme löytää innovatiivisia yhteistyökumppaneita elektroniikkapuolen kehittämiseksi. Toiseksi etsimme meille oikeita sopimuskumppaneita, kuten mm. valaistuslaitteiden toimittajia.
Tavoite täyttyi puoliksi.
Löysimme materiaalitoimittajia, jotka haluavat tehdä yhteistyötä Elidon kanssa. Tässä onnistuimme! Saimme monta hyvää toimittajaa kumppaneiksi, mainittakoon mm. Osram ja Philipsin tuotteet.
Ongelmaksi osoittautui elektroniikan innovaatiopuoli. Koska suurin osa näytteilleasettajista halusi esitellä omia tämän hetkisiä tuotteitaan, sopivia tuotekehittelijöitä meidän tarpeisiimme ei löytynyt. Nopeasti muodostui käsitys, ettei messut ole oikea paikka alustalle, jossa ryhdytään kehittämään täysin uusia ideointeja. Messuille todellakin tuodaan ainoastaan valmiita tuotteita.
Toki aina on pelkona omien ideoiden plagiointi, joka rajoittaa merkittävästi avautumista useille potentiaalisille toimijoille. Tällä suunnalla kumppanin haku jatkuu edelleen.
Sähköalan messujen suuret seikat
SähköTeleValoAv-messuilla korostuivat tietyt asiat. Seuraavien seikkojen pohjalta on hyvä miettiä tulevia tuotteitamme:
- Monissa messutuotteissa korostettiin materiaalin kierrätettävyyttä.
- Sähköautojen latauspistokkeiden määrä tulee nousemaan tulevina vuosina yhtä huikeasti kuin aikanaan roikkatolppien määrä 80-luvulla. Sähköautoja on tällä hetkellä vasta noin 1 500 kpl, mutta mitä määrä onkaan viiden vuoden päästä!
- Uusiutuva energia. Aurinkopaneelit keräävät jo tehokkaasti myös jouluna sen neljä tuntia kinkunpaistoon, mutta se, että voit kesäaikaan myydä valtakunnan verkkoon sähköä takaisin. Kehitystä, kehitystä! (Toki mukana oli edustettuna myös ilmalämpöpumput, vesi-ilma ym. Harmittavasti kaikki edellä mainitut piti vain nopeasti katsastaa ohi kiireisen aikataulun vuoksi.)
- Kännyköillä tullaan ohjaamaan kaikkea! Ei tainnut ollaan ainoatakaan messuosastoa, jossa ei olisi mainostettu kännyköiden etäohjattavuutta joko wifi-apilla tai bluetoothina. Lämmitysjärjestelmät, pesukoneet, pistorasiat, aivan kaikki. Eikä ollut enää yllätys, että jopa perinteiseen hehkulampun kantaan voi vaihtaa 35–40 € maksavan ledin. Sitä voi sitten ohjata ruutua vierittämällä himmeäksi, kun nauttii illallista viinilasin äärellä.
Parempaa, erilaisempaa, laadukkaampaa
Ajoimme Keravalta Jyväskylään noin 3 tuntia/suunta ja messuilla meni aikaa noin 7 tuntia. Mitä kaikkea messuilta odottaa ja mikä oli sen anti? Näitä oli aikaa miettiä menomatkalla ja kotiin palatessa.
Tällä kertaa aikataulu oli puristettu seuraavasti:
Yksi tunti meni messuhallin ja potentiaalisten näytteilleasettajien hahmottamiseen. Sen jälkeen koko messualueen läpikävely noin yhdessä tunnissa, joten jäljelle jäi viisi tuntia. Päätimme aikataulun niin, että vietämme maksimissaan 20–30 minuuttia per osasto. Neljässä tunnissa ehdimme käydä läpi kahdeksan valittua osastoa. Sen jälkeen tuli infoähky!! Tavoite oli kuitenkin kaksitoista osastoa. Viimeinen tunti jäi yleiseen sulatteluun, kiertelyyn ja kahvilla käymiseen – ja miettimiseen, oliko vielä jotain, mitä haluamme löytää.
Ei riitä, että myymme tuotteita kilpailukykyiseen hintaan samalla kaavalla kuin kilpailijat. Tuotteidemme on erotuttava muista olemalla parempia, erilaisempia ja laadukkaampia. Jos tähtäin on korkealla ja onnistumme, se vaikuttaa myös hintaan ja tätä kautta luomme menestystä.
Ja mikä tärkeintä, voimme tarjota asiakkaillemme uusia ja innovatiivisia tuotteita ja palveluita, sellaisia joista olemme meillä Elidossakin innoissamme.
◊ ◊ ◊
Blogitekstin kirjoittaja Kari Hallikainen tietää ja taitaa tuotekehityksen, asennukset ja myynnin (sekä lukuisia muita toimia). Hänet löytää Länsimainoksen tiloista Espoosta tai Elidon konttorilta Keravalta. Mutta jos näissä paikoissa ei tärppää, Kari on todennäköisesti jossain suunnalla Suomea ideoimassa, suunnittelemassa, rakentamassa tai purkamassa.